PDA

عرض كامل الموضوع : سؤال للشباب بس ياريت اى حد يرد عليه



lovlygirlll
16-08-2011, 09:20 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اعزائى

بجد فى سؤال وعاوزه اجابه من حد ارجوكم بلاش الاقى زيارات بس فعلا والله انا محتاجه رد

هما ليه بعض الشباب بيضحكوا على البنات
ليه بيلعبوه بمشاعرهم

هل ده عيب فى البنت انها بتحب بجد

ولا بقت يا حسرتاه على الاخلاق والقيم

انا مش بقول كده علشان حاجه حصلتلى شخصيا
انا بقول كده علشان الى بشوفه على النت

والى حصل لاعز صديقه عتدى النهارده


بجد هو ده موضوعى وارجوكم استحلفكم بالله تردوا عليا كلكم خاصة انتم يا شباب

تحياتى للذى احبه
وتحياتى اليكم جميعا

أميرة العرب
16-08-2011, 10:35 PM
تدري ليش؟
لأنه بطل يكون عندهم ضمير
و السبب الأكبر لأنه الشاب اذا غلط ما عنده شيء يثبت هالشيء لذلك بيروح و بيكمل حياته عادي و بيتزوجوا و بجيبوا عيال و و لا كأنه شيء حاصل .. بس البنت لو غلطت ساعتها حياتها بتنهار
الشاب بتهمه المتعه و بس و ما بيهمه على حساب من تكون الضريبه
و على فكره قد يكون نسبة الشباب الي بيتزوجوا بدون ما تكون لهم علاقات سابقة 2% أو أقل
ماشرط يكونوا كلهم ذئاب و لكن أقلها مروا بتجربة حب .. و لو دروا انه زوجاتهم مروا بتجربة حب قبلهم بتقيم القيامه
و بالأخير تأكدي انه قلت الدين أهم سبب
أنا ما بحكم عالكل و لكن مع الأسف انه حال الأغلبيه

lovlygirlll
17-08-2011, 03:27 AM
الضمير ماااات بالبشر خلاص
يااااااااارب استرها معنا كلنا
تحياتى لمن احبه
وتحياتى ليكى يا اميره وانتى فعلا اميره

عبدالغنى منصور
17-08-2011, 04:45 AM
بصراحة ما كنت حابب ارد على الموضوع

لانى حاولت اوضحلك ده من اول لكنى لقيت سخرية وتهكم

من انى كان هدفى الاستفادة من الخبرة وعدم التسرع او الوقوع فى الخطاء ومساعدة بعضنا البعض

لكن عموما وللاسف زى ماقالت اميرة العرب ان الشاب الذكر ان عاكس او احب فرح اباه وامه واهله كلهم

على عكس البنت ان احبت تبقى مصيبة وخيبة وتضرب وتمنع من كل شىء من الخروج والانترنت

عالم الانترنت للاسف فيه اشياء مقززة كبيرة فالكل مازال يعتقد انه تسالى ومضيعة للوقت

الشاب يعتقد ان كل فتاة تحب على الانترنت اما سيئة السمعة او لها اهداف جنسية او انها تعانى من الكبت

خاصة ان كانت البنت من دولة مختلفة فيصعب ان تتعرف عليه وطبعا لن احكى عن فتح الكام ومايقال ويفعل

لهذا مازلت اصر ان الانترنت ممكن ان يكن خطوة اولى للتعارف الجاد ان عرفتى شخصيته الحقيقية واتى للبيت

وتقدم فعليا وليس عن طريق الانترنت فقط

ونصيحة اخرى لا تطيلى التعرف بالنت واحرصى فهنالك شباب اصلا يشتركون باسامى بنات

واخيرا الحياة تجارب وتعارف

وزى ما المثل بيقول : الضربة التى لاتمتنى تحيينى

ربنا يوفقك

رمضان كريم

lovlygirlll
17-08-2011, 07:39 PM
اولا شكرا على ردك
ثانيا انا الموضوع ده مش حصلى انا
حصل لاعز الناس ليه ولاحظت انه كتر اوى ومفيش اى سيطره عليه بل بيتمادى
ثالثا سيق واعتذرت لحضرتك عن ردى بعصبيه قبل كده وقولت ان مكنش قصدى وافتكرته شماته لانى فعلا كنت وقتها فى غاية العصبيه
ومع ذلك بقرر اعتذارى لحضرتك
وشكرا على ردك الذى افادنى
ويارب بقى ينهى كل هذه الافعال الى فى راى البسيط اجراميه واستهزاء بمشاعر البنات
وربنا يسترها علينا يا بنات الاسلام
تحياتى لمن احبه
وتحياتى اليك

عبدالغنى منصور
17-08-2011, 07:48 PM
اهلا وسهلا

لا داعى لكن كنت اذكر فقط

الموقف تكرر معى انا شخصيا مرات عديدة واقسم ان بنات طلبوا منى ان افتح الكام ونتكلم فى اشياء لا داعى لذكرها

الهم ربما نحن عقولنا لم تنضج بعد وبحاجة لثورة فكرية تخرج النيات السيئة وافكار السوداء عن اى بنت

حتى فى الواقع البنت التى تتعرف لشاب وتكلم معه يظنون بها ظن سىء

تعجبهم النت المنفتحة ويمشون معها فترة وحينما يتأهبون للزواج يختارون المتشددة او المتدينة كما يظنون

تناقض واذدواجية فكرية

ويطبقون هذا احبه وهذا اريده

اسف للازعاج

تحياتى

lovlygirlll
17-08-2011, 07:59 PM
لا ولا ازعاج ولا حاجه
نورتنى

AL1000ride
18-08-2011, 10:04 AM
مشكلة الفتآه تستخدم قلبها ولآ تحكم عقلهآ ..

أميرة العرب
18-08-2011, 10:27 AM
مشكلة الفتآه تستخدم قلبها ولآ تحكم عقلهآ ..

قد يكون كلامك صحيح أخي لأنها بريئة فهي تملك غرفه وحده بقلبها بينما أغلب الشباب مع الأسف يملكون العديد و العديد من الغرف

الحـــافية
18-08-2011, 10:28 AM
معلش بعض الاجوبه ممكن تكون قاسيه

لا اعرف الموقف اللي حصل لصاحبتك بس اتمنى ماتكونش في ورطه

لو ما كانتش في ورطه.. فطز وكله يهووووووووووون

ولو في ورطه.. اسمحيلي اقولك ان الشاب شافها رخيصه فعشان كده عمل اللي عمله وضحك عليها

الحب مش عيب.. مشاعر صعب نسيطر عليها

لكن الحب مش مجرد مشاعر.. لا ده حاجات اكبر بتنجر وراه

لو ما ارتبط الحب بالزواج.. فاما الفرار واما العار

البنت لما تغلط ربنا بيحاسبها زي الشاب لكن المجتمع حيكون قاسي عالبنت فقط

ولان المجتمع قاسي عالبنت فقط.. وجب ان البنت تفكر بخطورة اي حاجه حتعملها غلط عشان تتحمل النتيجه وتصفع نفسها وتقول انا استاهل انا اللي جبته لنفسي

مالنا فالطويله.. اهم حاجه انك بخير وقولي اللهم اجعل الناس لي عبره ولا تجعلني عبره للناس

الله يحفظ امة محمد


الحافية

lovlygirlll
18-08-2011, 07:08 PM
مشكلة الفتآه تستخدم قلبها ولآ تحكم عقلهآ ..

dيعنى هى فى الاخر اصبحت المشكله على الفتاه
ولا علشان احنا فعلا بنحب بقلبنا
واول ما تخرج كلمة بحبك يبقى فعلا بتحبك
لكن بعضكم يا شباب لو خرج بحبك احيانا للتسليه وزى ما بتقولوا بلغة الشباب تسيح قلبها
شكرا على مرورك الذى ازاد نورا على صفحتى

lovlygirlll
18-08-2011, 07:14 PM
اللهم امين يا حافيه
ردك اعجبنى
ولكن فى تعليق اذا سمحتى
هى لما تحبه وتديله كل مشاعرها
وتنفذ المعقول من ما يطلبه
يبقى رخيصه
لما هو يديها كل الثقه
ويقولها مرات عديده انا احبك
ولم ابتعد عنك
وفى اقرب وقت غدر بيها اكبر غدر شوفته بحياتى فى من امثاله كثيرا
لكن لما يحصل لاعز اصدقائك تحسيه اوى
وانا اوكد اليكى ان هى طول عمرها غاليه اوى
لكن هو جعلها رخيصه اوى
واوكد ليكى ايضا انها بورطه
ياريتها زى ما قولتى طظ
نورتى صفحتى يا حاقيه
تحياتى لمن احبه

lovlygirlll
18-08-2011, 07:16 PM
قد يكون كلامك صحيح أخي لأنها بريئة فهي تملك غرفه وحده بقلبها بينما أغلب الشباب مع الأسف يملكون العديد و العديد من الغرف

تسلميلى على ردك يا أميرة العرب
نورتينى

mohammed2597
18-08-2011, 08:30 PM
هل ننظر إلى المشاعر و نقدسها أو ننظر إلى تحقيق الرغبة و الشهوات, الخداع الآن اصبح فن , النيت اقتناص و تصيد , مهما كان ذكاء الفتاة بإسم المشاعر الصادقة تصبح غبية, و من هنا تأكل الكثف , كلنا تتواجد فينا نقطة غباء أو ضعف مصردها القلب ,حين نتستمع إليه نفتح الباب االرغبة و الشهوة و تبتدأ المشاكل , العلاقة الغير المشروعة هذا هو ثمنها , مقابرة يا تصيب يا تخيب ,.....كل الفتيات يرغبن بالزواج بشاب يكنن يعرفنه مسبقا , لكن مع كل أسف القليل من تحقق هذه الرغبة , ذلك أمر يتعلق بمدى انفتاح هذه الفتاة مع الآخر و حجم التنازلات التي تقدمها ...و هكذا , مثل البحر كلما دخلت فيه يزداد عمقا و خطرا ....المهم هنا أن نخرج بعبرة ليس لأنفسنا فحسب بل للجميع لمن له عنفوان العلاقات و التي لا تريد أن تستمع للنصائح و تتعض من قصص الغير لكن مع كل أسف تستمر الآلة في نهش اللحوم...و تسقط الضحايا في كل مكان و زمان ...و رغبة المراهقة في ظل عالم النزوات و المغريات لا تنتهي ...


كل الإحترام و التقدير

lovlygirlll
19-08-2011, 03:56 AM
الى انتوا مش فاهمينه الشخص ده خطبها

mohammed2597
19-08-2011, 09:13 AM
الى انتوا مش فاهمينه الشخص ده خطبها


هو انت فاكر الخطوبة ديهت قطعت بها الواد و نشفت أرجلها لالالالالا الخطوبة في حكم الشرع علاقة غير شريعية لا تبنى عليها لا مشاعر و لا حتى الحب هي تقارب من اجل التفاهم بين الأسرتين و العريسين يعني استعدادات للزواج و عليه كم بفتيات هتك عرضهن باسم الخطوبة ,....رايي اقرب إلى راي الحافية.

اميرة الورود2
19-08-2011, 10:30 AM
http://www.elwdad.com/vb/images/smilies/coffeenews.gif

lovlygirlll
20-08-2011, 08:59 PM
هو انت فاكر الخطوبة ديهت قطعت بها الواد و نشفت أرجلها لالالالالا الخطوبة في حكم الشرع علاقة غير شريعية لا تبنى عليها لا مشاعر و لا حتى الحب هي تقارب من اجل التفاهم بين الأسرتين و العريسين يعني استعدادات للزواج و عليه كم بفتيات هتك عرضهن باسم الخطوبة ,....رايي اقرب إلى راي الحافية.

يا عزيزى هى مش عملت اى حاجه غضبت ربنا
اكيد فى صور هتكون معاه لخطيبته عادى
ليه يعمل الى عمله بيها
هى خلاص كده الثقه لازم تكون معدومه حتى فى اقرب الاشخاص
الصور محترمه تماما
بس هو حسبى الله ونعمه الوكيل

lovlygirlll
20-08-2011, 09:00 PM
http://www.elwdad.com/vb/images/smilies/coffeenews.gif
هو فعلا محتاج تفكير ويبقى لا تعليق

اميرة الورود2
22-08-2011, 10:25 AM
هو فعلا محتاج تفكير ويبقى لا تعليق

:p:p

الحـــافية
24-08-2011, 10:02 AM
اللهم امين يا حافيه
ردك اعجبنى
ولكن فى تعليق اذا سمحتى
هى لما تحبه وتديله كل مشاعرها
وتنفذ المعقول من ما يطلبه
يبقى رخيصه

مممم خليني افكر تاني

طب قوليلي ايه المعقول اللي تنفذه عطيني امثله وانا اقولك رايي اصل انا بالي راح بعيد


لما هو يديها كل الثقه
ويقولها مرات عديده انا احبك
ولم ابتعد عنك
وفى اقرب وقت غدر بيها اكبر غدر شوفته بحياتى فى من امثاله كثيرا
لكن لما يحصل لاعز اصدقائك تحسيه اوى

يابنتي لازم تفهمي ان ((انا بحبك)) سهله اوي ما بتكلفش حاجه.. كنك بتقولي انا بحب انام

اللي بيحب بجد حيعاملني باحترام.. حيطرق باب البيت.. حيطلبني من اهلي.. حيحبني قدام كل الناس وهو واثق من اختياره

اما اللي لا يطرق الباب.. فهو لا يحترمني.. ليس مستعد انه يقضي بقية عمره معي..
حيتهرب لما اقوله كلم اهلي.. حيستغلني بالسر باسم الحب.. بعد ما يشبع مني..
حيقرر يتجوز.. مش حيتجوز اللي شبع منها.. بل وحده ثانيه ما ادتلوش حاجه..
وحده اكيد في نظره حتكون محترمه وحيتشرف يتقدم لها وتكون مراته ويقضي معه بقية عمره
لانه حيأمنها لانها ما خانتش اهلها.. اصل اللي تخون اهلها اللي ربوها وكبروها وترخصهم عشان مين ماكان.. دي وحده صعب تستامن ونحذر من هذه الفئه..



انا اوكد اليكى ان هى طول عمرها غاليه اوى
لكن هو جعلها رخيصه اوى
واوكد ليكى ايضا انها بورطه
ياريتها زى ما قولتى طظ
نورتى صفحتى يا حاقيه
تحياتى لمن احبه

هي اكيد فيها مخ.. لكن حبت انه يضحك عليها بارادتها

طيب ممكن اعرف الورطه تبقى ايه ولا اتكتم احسن؟

كل مشكله لها حل انشاءالله


الحافية

lovlygirlll
24-08-2011, 11:45 PM
لا يا ستى ولا تكتمى ولا حاجه ما عاش ولا كان
هو خطبها تمام
طبيعى هيكون فى صور معاه ليه فبرك فيها
وحط صورها بالنت
ربنا معاها يارب
ادعولها لانها بالمستشفى دلوقتى

الحـــافية
31-08-2011, 02:46 PM
الله يستر على بنات المسلمين ويهدي شبابنا يارب

الله يقومها بالسلامه.. فعلا درس قاسي ربنا يكون في عونها


الحافية

منتظر2
31-08-2011, 05:31 PM
اقولها وياما حقولها البنت تحب بصدق تحب من قلبها لدرجه انها تكون طفله بريئه صادقه ومن المعروف ان الانسان الصادق يرى الاخرين مثله وفيين وصادقين
عكس الشاب فهو ثعلب مكار يعطي حلاوه من طرف لسان وينطق احبك واموت فيك فيك ولم يبقي الا السجود لتقبيل قدمي الضحيه
وهويكذب له هدف يسعى اليه فان اخذ هدفه خلع القناع واتي اليكي بوجهه الحقيقي وبدا بالابتزاز
البنت تضحي من اجل من تحب فلو شكا لها ضائقه او هم لوجدها تقف بجانبه تشاركه همه وتشعر به
عكس الشاب
يابنات الله خلقكن هكذا وفيات تمسحن دمعة تمساح وتحاولن الامساك بثعلب مراوع
هناك بنات حين يحكن قصصهن مع م شاب تظاهر بحبهن فتعاملن معه بكل صدق ووفاء شعرن به ومسحن دمعته واخيرا

بصراحه لانستحق ثقتكن وحبكن
الشاب من طبعه الخيانه ليش لااعلم
اختي اني ارى ماترين ولكن هكذا نحن
تحياتي
هناك قصص تقهر تقطع القلب