PDA

عرض كامل الموضوع : كيف تعرف بأن أحد الفيتامينات ناقص لديك؟؟؟



مودى الجن
27-07-2009, 10:16 AM
نقص الفيتامينات دة موضوع مهم للرياضى وغير الرياضى ودة للصحة الجسمية و الغذائية كمان
والموضوع علشان انا بعانى كمان من نقص بعض الفيتامينات


كيف تعرف بأن أحد الفيتامينات ناقص لديك ؟؟؟

إذا كنت تعاني من
* الالتهابات المتكرره وخصوصا في الجزء العلويمن الجهاز التنفسي.
* ظهور تقرحات في الفم .
* العشى الليلي.
* جفاف وتقشر الجلد
فأنه يوجد لديك نقص في فيتامين (( A ))
وهو
1/زيت كبدالحوت-الزبد -الجبن -اللبن -القشدة.
2/النباتات الخضراء والملونه مثل السبانخ -الجزر -الخس
الكرنب -الطماطم -البقول -الخوخ -عصيرالبرتقال.

أذا كنتتعاني من :
* الاجهاد المتواصل.
* عدم القدره على التركيز.
* تشقق الشفاه
* التحسس من الضوء .
* القلق المستمر.
* الارق
فأنه يوجد لديك نقص في فيتامين (( B ))
وهو/ الخميرة -الكبد -اللحوم - صفارالبيض
الخضروات -الفواكه -الفول السوداني -السبانخ -الكرنب -الجزر .

أذا كنتتعاني من :
* الاصابه المتكرره بالبرد .
* نزيف اللثه.
* عدم التئام الجروح بسهوله .
فأنه يوجد لديك نقص في فيتامين (( c ))
وهو/الكبد - والطحال والموالح بكثرة
و(عصير اليمون-البرتقل -اليوسفي)
و الفرولة- الجوافة -الفجل -التفاح- الكرنب -البقدونس -الطماطم.



أذا كنت تعاني من :
* آلام المفاصل آلام الظهر.
* تساقط الشعر.
فأنه يوجد لديك نقص في فيتامين (( D ))
وهو/زيت كبد الحوت -الزبدة والقشدة -اللبن -صفارالبيض -وفي اشعة الشمس .



أذا كنت تعاني من :
* الشعور بالتعب عند اقل جهد .
* بطىء التأم الجروح.
فأنه يوجد لديك نقص في فيتامين (( E ))
وهو/الخضار الورقية كالخس والجرجير والبقدونس والسبانخ
وزيت بذرة القطن وزيت الصويا وزيت الذرة وبادرات القمح

وارجو المشاركة الفعالة
شكرا...

مودى الجن
27-07-2009, 10:17 AM
أنا عن نفسى أعانى من نقص فى فيتامين b

منتظر2
27-07-2009, 10:22 AM
مودي الجن شكرا لك على هذه المعلومات
كيف اجمع بين كل ماذكرت بوجباتي الثلاثه
طبعا صعب اليس كذلك
اذا مالي الا حبوب فيتامينات هي الطريق السهل للوصول لكل هذه الفيتامينات

مودى الجن
27-07-2009, 10:27 AM
مودي الجن شكرا لك على هذه المعلومات
كيف اجمع بين كل ماذكرت بوجباتي الثلاثه
طبعا صعب اليس كذلك
اذا مالي الا حبوب فيتامينات هي الطريق السهل للوصول لكل هذه الفيتامينات

الحبوب ليست كافية بأن تعطيك الفيتامينات المطلوبة بكمية مناسبة
أعتقد أن الغذاء أفضل

عبدالغنى منصور
27-07-2009, 02:14 PM
معلومات جيدة جدا وملخصة

لكن هنالك فيتامينات لابد ان تؤخذ بامر الطبي حتى لاتسبب الحساسية وتكن لها اعراض جانبية


بوركت وجزيت خيرا اخى


شكرى وتحياتى

eman t
27-07-2009, 10:55 PM
يسلموا

معلومات جدا مفيدة

وفقك الله

معاند الحزن
27-07-2009, 11:07 PM
معلــــــومـآت قيمـــــــــه ومفيـــــده

مشكور أخوي ع الموضوع المفيــــــد

وتقبل تحيـــــــآتي

مودى الجن
28-07-2009, 10:45 AM
معلومات جيدة جدا وملخصة

لكن هنالك فيتامينات لابد ان تؤخذ بامر الطبي حتى لاتسبب الحساسية وتكن لها اعراض جانبية


بوركت وجزيت خيرا اخى


شكرى وتحياتى

أحب أن أعرفك أن هذه المعلومات من مصدر موثوق به

ومشكور على المرور

مودى الجن
28-07-2009, 10:48 AM
يسلموا

معلومات جدا مفيدة

وفقك الله

تسلمى
مشكور على المرور

سلامة الروح
28-07-2009, 10:49 AM
معلومات جدااااا رائعة
شكرا لك جدااا
تحياتي وفائق احترامي

مودى الجن
28-07-2009, 10:51 AM
معلــــــومـآت قيمـــــــــه ومفيـــــده

مشكور أخوي ع الموضوع المفيــــــد

وتقبل تحيـــــــآتي

مشكور اخى على المرور وتحياتى لك

ورد الورود
28-07-2009, 10:52 AM
شكرا على المعلومات المفيدة

مودى الجن
28-07-2009, 10:52 AM
معلومات جدااااا رائعة
شكرا لك جدااا
تحياتي وفائق احترامي

تحياتى واحترامى لك
مشكور على المرور

مودى الجن
28-07-2009, 10:53 AM
شكرا على المعلومات المفيدة

الشكر إلك على المرور الكريم
يسلموا

A.z.z.a
28-07-2009, 11:39 AM
يعنى انا عندى نقص فى
d ,b
شكرا ع المعلومات المفيده

mis Egypt
28-07-2009, 02:40 PM
مشكور كتير على المعلومات القيمه دى

يسلمووووووووووا

سريا
29-07-2009, 12:21 AM
معلومات هامة جدا

شكرا لك اخي على الافادة

كل الود

مودى الجن
29-07-2009, 08:49 AM
يعنى انا عندى نقص فى
d ,b
شكرا ع المعلومات المفيده

اكيد
انا عن نفسى اكتشفت انه عندى نقص فى فيتامين b
شكراً على مرورك الكريم

منتظر2
29-07-2009, 09:13 AM
فيه فيتامينات اعشاب تشترى من محلات متخصصه فيها
بصراحه استخدمها منذ مده طويله(سالت اكثر من اخصائي عنها قالوا مالها اثار جانبيه الازيادة الوزن للبعض)
نشااااط اول ماصحي من النوم اقفز على المروحه واتعلق فيها قمة النشاط والحيويه حتى وانا صاحي من النوم
هههههههههه قولي بسم الله علي
شكرا مودي

مودى الجن
29-07-2009, 10:16 AM
مشكور كتير على المعلومات القيمه دى

يسلمووووووووووا

الحمد والشكر لله الذى منحنا العقل لكى نفكر به ونعرف الصواب من الخطأ
مشكور اختى على المرور وتقبلى تحياتى

مودى الجن
29-07-2009, 10:18 AM
معلومات هامة جدا

شكرا لك اخي على الافادة

كل الود

فعلاً معلومات هامة بس لازم نعمل بيها
شكراً على مرورك الكريم
وتقبلى تحياتى

مودى الجن
29-07-2009, 10:25 AM
فيه فيتامينات اعشاب تشترى من محلات متخصصه فيها
بصراحه استخدمها منذ مده طويله(سالت اكثر من اخصائي عنها قالوا مالها اثار جانبيه الازيادة الوزن للبعض)
نشااااط اول ماصحي من النوم اقفز على المروحه واتعلق فيها قمة النشاط والحيويه حتى وانا صاحي من النوم
هههههههههه قولي بسم الله علي
شكرا مودي

على فكرة مش اى شخص يعرف فى الاعشاب فى ناس كتير بيحبوا يألفوا فى الحاجات دى (وبتيجى مع الهبل دوبل) على رأى المثل
أنا اعرف ناس كتير كده
ماتخدش الحاجات دى غير من واحد متخصص

وبعدين افرض وانت متعلق فى المروحة وقعت بيك (لاقدر الله)
تقعدوا من غير مروحة يعنى؟؟
هههههههههه

شكراً على مرورك اخى الكريم وتقبل تحياتى.

منتظر2
29-07-2009, 11:49 AM
ههههههههه
طيب يعني احنا هبل
خلاص ياعم انا ذلوقتي ماشي عمصر
بس والنبي استقبلني بالغردقه عشان حمشي بحر وعلى اللنش السريع يعني ساعه اكون عندكم
اوشوف الهبل بتوع الفيتامينات صحتهم ازاي
ههههههه
اوع تاخذ الحكايه بجد انا بهزر معاك ياراجل
تحياتي لك